Survival  kit  voor  je  bedrijf

Een bedrijf is zoals een huis. Je bouwt het op fundamenten.

En die fundamenten, daar moet jij zelf voor zorgen. Zijn ze te zwak, dan ondermijn je je eigen onderneming.  Ontbreken ze, dan neem je je bedrijf niet au serieux.

 

 

Wat moet elk bedrijf zeker hebben? Wat is de survival kit van jouw onderneming?

 

  • Budgetplan
    Als we over budgetten spreken, dan bedoelen we kosten. Bedrijfskosten die het mogelijk maken dat je bedrijf operationeel is, maar die ook vaak reden geven tot zorgen en stress. De grote veroorzaker hiervan is de onwetendheid. Het niet kennen van je cijfers, het niet hebben van een inzicht en geen vinger aan de pols hebben. 
    Dus eigenlijk stuurloos op de grote oceaan rond dobberen.


  • Omzetprognoseplan
    Het woord zegt het zelf; een plan met een prognose van je omzet. Iets dat je helpt om je nodige omzetten te bepalen, deze te kunnen monitoren en waar nodig bij te sturen. Dus vooral iets dat je helpt te berekenen hoeveel je omzet zou moeten zijn om rendabel te blijven.


  • Structuur
    Rondlopen als een kieken zonder kop; dat is de manier hoe nog heel veel kleine bedrijven gerund worden. Vanuit het buikgevoel, soms in een opwaartse spiraal, maar ook vaak in een neerwaartse spiraal. Iedereen doet maar wat en alles bij elkaar wil het al wel eens goedkomen. Ook dit geeft stress omdat je geen houvast hebt. Ook de chaoten onder ons hebben nood aan een bepaalde structuur als ze een doel willen bereiken.


  • Methodieken
    Duidelijke methodieken helpen om meerdere collega's gelijkaardige taken te laten uitvoeren en om tot eenzelfde resultaat te bekomen. Als zaakvoerder heb jij de mogelijkheid om mee je stempel te drukken over werkprocessen, instructies en je volledige beleid. Maar je kan er pas iets mee als je alles voor jezelf op een rijtje hebt.


  • Systemen
    De tijd om je bedrijf te runnen als een amateursclub zou intussen al lang achter je moeten liggen. Het is een feit dat je een huis kan metsen met een vork en een lepel, maar het hoeft niet gezegd dat dit niet vlot zal werken en dat je redelijk snel gefrustreerd zal geraken. En toch is dat de manier waarop nog heel wat kleine ondernemingen hun administratie verwerken. Met een vork en een lepel...
    Is het de angst voor het onbekende dat afschrikt? Of loop je vast op het tarief van een licentie? Of is er keuzestress?


  • Doelen en plannen 
    Zonder een doel voor je bedrijf kan je geen plannen maken., maar als je niet weet waar je met je bedrijf naartoe wilt of wat je nastreeft, dan is er weinig om een plan voor te maken. En dat maakt dat je werkt bij toeval. De toevallige klant die je gecontacteerd heeft; de toevallige opdracht die je uitgevoerd hebt. En zolang er toevallige dingen gebeuren, zit je min of meer veilig. Maar als die bron droog komt te staan en het kaartenhuisje in elkaar zakt, wat gebeurt er dan? Welke oplossingen heb je dan in petto? Wat helpt jou dan vooruit?

Wil jij graag weten waar je met jouw bedrijf staat op administratief en organisatorisch vlak, neem dan deel aan ons gratis maandelijks webinar: